Fordelene ved at udføre Qigong

Få mere ro, balance og mere generelt velvære i dit liv med Qigong.

Regelmæssig udførelse af Qigong har mange fordele, både fysisk og mentalt.

Qigong hjælper mig personligt, med bl.a. at bevare forbindelse imellem krop og sind, afstresse mig, balancere mine følelser og får mig til at føle mere jordforbindelse (grounding). Det hjælper mig til at huske på selvomsorgen, og at tage tid til mig selv.

Nedenfor finder du en liste over ting, som Qigong er godt for. Listen er ikke udtømmende.

Ønsker du at få mere konkret viden om hvorfor Qigong hjælper på de forskellige ting, vil jeg opfordre dig til at læse med på bloggen. Bloggen finder du her.

Krop og sind hænger uløseligt sammen – ubalancer i sindet har indflydelse på kroppen, og omvendt. Derfor kan man ikke helt adskille tingene fra hinanden, sådan som jeg har gjort på listen nedenfor. Det er udelukkende for overblikkets skyld, at jeg har oplistet på den måde.

Mentalt:

  • Forebygger og afhjælper stress
  • Giver mere overskud, indre ro og glæde
  • Beroliger og balancerer følelserne
  • Forbedrer koncentrationen, overblik og fokus

Fysisk:

  • Giver bedre nattesøvn
  • Afhjælper smerter og hjælper til at skader heler hurtigere
  • Forbedrer fysikken, bl.a. ved at give mere smidighed og styrke i muskler, led og bindevæv
  • Giver bedre kropsholdning
  • Giver bedre balance
  • Løsner op for spændinger i kroppen og udstrækker kroppen
  • Giver bedre kropsbevidsthed
  • Giver bedre vejrtrækning og iltning af blodet
  • Hurtigere udskillelse af affaldsstoffer
  • Booster immunsystemet og sænker aldringsprocessen
  • Forbedrer fordøjelsen
  • Balancerer hormonerne

Generelt giver Qigong større fysisk og psykisk velvære – det er jo ikke helt galt, vel? 😉

Følg linket her, for at se hvor du kan tilmelde dig et hold

OBS: Selvom Qigong er fantastisk, vil det ikke kunne erstatte lægelige råd og vejledning. Derfor vil jeg anbefale dig, at du altid rådfører dig med din læge, hvis du føler dig syg eller på andre måder ude af balance.

Undervisning i Qigong
Foto: Marianne Troense